Loading...

Activiteiten

Jonge Honden Jonge Harten: SHOWTIME! met Glamcult Studio

25-06-2015
Op 25 juni waren bij OPA te gast: Marline Bakker en Rogier Vlaming, art director en creative director van Glamcult Studio. Bakker en Vlaming leidden een openbare werksessie met jonge Arnhemse ontwerpers die zich willen presenteren tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven.
 

Sinds de release van hun eigen Independent Style Paper in 2003 heeft Glamcult zich ontwikkeld van een edgy ondergrondse tabloid tot een toonaangevend, onafhankelijk magazine over wat er gaande is in de frontlinies van mode, kunst, muziek en film. Glamcult begeeft zich ook buiten de paden van het magazine: deze zomer is in Museum Arnhem de tentoonstelling ‘Alles behalve kleren’ te zien, geheel door Glamcult Studio vormgegeven.
 
De DDW wil meer aandacht voor modeontwerp, grafisch ontwerp en big data. OPA bood jonge Arnhemse mode- en grafisch ontwerpers de kans om een avond lang met Glamcult Studio te werken aan een concept voor een gezamenlijke presentatie in Eindhoven.
 
Ontstaan en ontwikkeling van Glamcult
De avond begint met een introductie over de werkwijze van Glamcult Studio. Rogier Vlaming vertelt hoe zijn twaalf jaar geleden met een nieuw modetijdschrift naar hun doelgroep gingen. En het gratis aanboden omdat er voor de advertenties al was betaald. In die tijd was dat het erg nieuw. Dat iets gratis was en toch geen wegwerpartikel, dat was moeilijk te begrijpen voor de adverteerders. Toch hielden Bakker en Vlaming vol en zo is het ze gelukt om een sterk merk op te bouwen. Inmiddels komt hun tijdschrift onder meer in Engeland, Frankrijk en Duitsland uit. Binnenkort starten zij in Scandinavië. Het format bleef hetzelfde, maar het heeft inmiddels veel meer bekendheid gekregen.
 
Naast het magazine doet Glamcult Studio ook veel projecten. In een fotopresentatie licht Vlaming er vier toe: ‘Urban Exploring’, een guerrilla-actie die Glamcult in juni 2013 in Utrecht, Arnhem, Groningen en Antwerpen ontwierp voor opdrachtgever Palladium Boots. ‘Modebelofte’, een tentoonstelling die Glamcult in oktober 2013 in opdracht van You Are Here realiseerde bij de Dutch Design Week in Eindhoven. ‘Raw & Rising‘, een tentoonstelling die Glamcult in januari 2014 in opdracht van G-Star RAW ontwikkelde in Westergasfabriek in Amsterdam. En het meest actuele project: ‘Alles behalve Kleren’, de tentoonstelling die van juni tot september 2015 in Museum Arnhem te zien is, waarvoor Glamcult de gehele vormgeving verzorgde.
 
Vijf jonge Arnhemse ontwerpers
Dan is het de beurt aan de vijf ontwerpers die zich opgaven voor de werksessie met Glamcult. In een kort interview met moderator Marlies Leupen stellen zij zich ieder aan de hand van drie beelden voor:
Sunanda Koning, ArtEZ Master fashion design, afstudeerder 2015;
Ikram Elmessaoudi, Fashion Masters richting Fashion & Strategy, afstudeerder 2015;
Maartje Janse, ArtEZ fashion design, afstudeerder 2015;
Eline Michèle Janssen, ArtEZ fashion design, afstudeerder 2015;
Floris van Driel, ArtEZ graphic design, afstudeerder 2014.
 
Als collectie naar de Dutch Design Week: hoe pak je dat aan?
Bakker vraagt de ontwerpers wat hun doel voor deelname aan DDW is. Hoewel ze het allemaal anders verwoorden, komt het toch neer op de wens om veel persaandacht te genereren. “Dan is het dus belangrijk dat het verhaal dat jullie vertellen gemakkelijk vertaald kan worden naar een kort tekst of eenduidig beeld.”
 
In de discussie daarna ontstaat het idee om als collectief de krachten te bundelen en daarmee een duidelijk statement te maken naar de bezoekers. Om het in de tijd realistisch te houden, lijkt het de ontwerpers goed om (ook) eigen bestaande werk te tonen. Samen moet dat tot een totaalproject leiden waarbij de verhalende opvatting over de vorm van de presentatie zelf een inleidende rol krijgt aan het begin van de presentatie.
 
Thema
Er wordt nog geen overkoepelend thema gevonden; in ieder geval wil ieder zijn of haar eigen werk tonen. De thema’s en concepten zijn wat dat betreft nogal uiteenlopend. Wat wel opvalt is dat iedereen binnen de groep graag wil laten zien dat deze generatie ontwerpers ‘anders’ werkt. Met name in de discipline mode speelt dit. Het statement is: “Mode kan ook anders zijn. We willen verantwoordelijkheid tonen en een alternatief bieden.”
 
Concept
Een belangrijke vraag is: wat bindt jullie? Bakker: “Jullie maken allemaal sterk conceptueel werk. Inhoudelijke overlap is hier moeilijk in te vinden. Een visuele verbinding is gemakkelijker te vinden: jullie werk heeft een grafisch karakter.” Bakker en Vlaming adviseren om een nieuwe en gezamenlijke verhaallijn te creëren waarin de individuele presentaties en fascinaties worden opgenomen. Het presentatieconcept wordt zo de bindende factor van het collectief. “Het kan zinvol zijn om binnen het team een ‘curator’ aan te wijzen om het concept en de invulling van het verhaal te bewaken”, geeft Bakker nog als tip.
 
Keuze locatie
Vlaming vertelt dat de keuze voor een locatie afhankelijk kan zijn van de verschillende voordelen en nadelen die een locatie te bieden heeft: sluit de locatie aan bij het concept? hoe verhoudt de locatie zich tot de verwachte bezoekersaantallen? wat zijn de kosten? zijn er mogelijkheden om intrek te nemen bij een mogelijk betalende (commerciële) partij? Hij vertelt ook dat het interessant kan zijn om niet aan locaties te denken, maar aan een middel: bijvoorbeeld verspreiding van ludiek drukwerk op verschillende locaties of een flashmob-achtige presentatie (guerrilla-actie).
 
To do
Bakker somt op wat er nu zo snel mogelijk uitgewerkt moet worden door de ontwerpers: planning, taakverdeling (“Gaan jullie de groep nog vergroten of verbreden?”), productie (denk aan koeriers, mannequins, belichting, etc.), verzekeringen, communicatie en PR (social media plan met de groep, dus niet alleen individueel!), financieringsplan, mediapartners en de opening (“De DDW start op zaterdag 17 oktober!”).
 
Tot slot
Maartje Janse trekt het initiatief naar zich toe om de groep bij elkaar te roepen om verdere plannen te maken. OPA biedt de ontwerpers een coaching aan om tot effectieve samenwerking te komen. En nu is het afwachten of we van Eline Michèle Janssen, Floris van Driel, Ikram Elmessaoudi, Maartje Janse en Sunanda Koning gaan horen tijdens de Dutch Design Week in oktober in Eindhoven ...

Verslag: Marlies Leupen