Loading...

Activiteiten

Paula Arntzen (2013-2015)

IK ZIE NU WAT VOOR LUXE HET IS

Paula Arntzen studeerde in 2009 af aan de afdeling Product Design van ArtEZ Arnhem. Ze begon haar eigen studio, maar besloot na vier jaar toch weer te gaan studeren.

Peter Nijenhuis: Je volgt nu de masteropleiding Design Product van het Royal College of Art in Londen. Studenten kiezen daar voor een zogenaamd ‘platform’, een groep studenten met een bepaald aandachtsgebied onder leiding van twee docenten. Voor welk platform heb jij gekozen en waar richten jullie je op?
Paula Arntzen: ik heb gekozen voor platform 21. De docenten zijn Yuri Suzuki en Oscar Diaz. Platform 21 houdt zich bezig met het creëren van beleving door middel van traditionele productietechnieken in combinatie met nieuwe technologieën. De visie van het platform is dat in de toekomst design minder gefocust is op vormgeving van objecten en meer op de vormgeving van relaties binnen systemen en contexten. Van zulke designprocessen kan een video, boek, product of installatie de uitkomst zijn. Binnen het platform zoeken we naar het beste medium om ons idee een vorm te geven.

Peter Nijenhuis: Voor je ging studeren aan het RCA trokken je ontwerpen de nodige aandacht. Je lampen werden geproduceerd en gedistribueerd door Artecnica in Los Angeles. Wat is de reden dat je weer bent gaan studeren en waarom koos je voor de afdeling Design Products van het Royal College in Londen?
Paula Arntzen: Toen ik in Arnhem studeerde, brachten we een bezoek aan Londen en het Royal College of Art. Vanaf dat bezoek heb ik aan het Royal College of Art willen studeren.
Toen ik in 2009 in Arnhem afstudeerde vond ik het belangrijk om eerst de nodige praktijkervaring op te doen met mijn eigen studio op te zetten. Ik wilde vanuit mijn eigen visie op een ambachtelijke, onderzoekende manier producten ontwikkelen en daarnaast freelance werken voor opdrachtgevers. Mijn studio liep niet onaardig. En toch vond ik dat ik er nog niet was. Product Design in Arnhem vind ik kwalitatief een bijzonder goede opleiding. Maar in mijn tijd stonden bepaalde dingen duidelijk voorop. Je leerde in Arnhem – volgens mij is inmiddels veranderd - om op een ambachtelijk manier materiaalonderzoeken te doen. Esthetiek speelde een belangrijke rol. En niet in de laatste plaats ging het in Arnhem om het ‘afmaken’. Je leerde van je docenten dat een ontwerp niet op zijn kwaliteit te beoordelen is als het niet geheel afgemaakt is en klaar voor productie. De conceptuele kant van het ontwerpen kwam in Arnhem wel aan de orde, maar was niet een vertrekpunt.
Ik kwam er gedurende de vier jaar dat ik in mijn eigen studio werkte achter, dat ik het conceptuele denken nauwelijks had ontwikkeld en dat ik behoefte had om mij daar meer in te verdiepen. Ik wist dat het Royal College of Art daar de plek voor was. Toen ik op bezoek was in Mexico om lezingen te geven, ontmoette ik James Auger, als professor verbonden aan het Royal College of Art. We hadden het over studeren in Londen en op een gegeven moment dacht ik, als ik het nu niet ga doen, komt het er nooit meer van.

Peter Nijenhuis: Je bent nu een half jaar in Londen. Heeft dat je blik veranderd?
Het Royal College is het Mekka van het conceptuele denken en op een onderzoekende manier je thema benaderen. Je studeert met creatieven van allerlei continenten over de hele wereld en met zeer uiteenlopende opleidingen en ervaringen. Design Product telt nu acht platforms. Die richten zich op zeer uiteenlopende onderwerpen binnen het designvak. Bij het ene platform raakt dat aan de grenzen van de beeldende kunst en de performance en weer een ander platform houdt zich bezig met industrieel design. De diversiteit van mensen, inzichten en vormen van kennis is enorm veelzijdig en met al die mensen trek je voortdurend op. Je leert hier in hoog tempo kennis te absorberen en ideeën te scheppen. Je hebt hier, om maar wat te noemen, elke avond een lezing over weer een ander onderwerp van iemand die daar ook echt veel vanaf weet. Het gaat er niet om dat je dingen afmaakt. Voorop staat het verbreden van je blikveld, je visie op het vak en je eigen research. Platform 21 houdt zich onder ander bezig met ‘experience design’ en daarin speelt de gebruiker en de interactie tussen gebruiker en het ontwerp een belangrijke rol. Eerlijk gezegd heb ik over de gebruiker voor ik naar Londen ging niet zo heel veel nagedacht, dus het is een mooie aanvulling. Ik heb net met vier andere studenten van de afdeling Information Experience Design een drie weken durende opdracht gerealiseerd om een interactief geluidsobject te maken. We hebben leren programmeren met de software van Arduino en MAX MSP. Met die kennis hebben we een digitaal en fysiek object ontwikkeld dat reageert op zijn omgeving en menselijk handelen. Het ontwerp is geïnspireerd op het miauwen van een kat, maar dan sterk geabstraheerd. Als je het object benaderd gaat het spinnen en als je het aait en aanraakt wordt het geluid gemanipuleerd. Een leerzaam en vooral leuk project.

Peter Nijenhuis: Wat ga je met al die nieuwe kennis en ervaring doen?
Paula Artnzen: Ik heb in Arnhem geleerd dat ‘ja’ zeggen even belangrijk is als ‘nee’ zeggen. Daarmee geef je je werk en de uitoefening van je vak een richting. Hier in Londen probeer ik mijn ideeën voor de toekomst nog open te houden. Ik vertrouw erop dat ergens alles wat ik hier leer, en nog ga leren, samen zal komen met mijn ervaring in Arnhem. Dat is het uiteindelijke doel van wat ik nu aan het doen ben. Mijn verblijf in Londen heeft vooral mijn interesse gewekt voor het neerzetten van een totale designervaring. Wat ik nu doe is voor mijn een zinvolle toevoeging aan mijn inzichten en ervaringen tot nu toe.

Peter Nijenhuis: Heeft Londen ook nadelen?
Paula Artzen: In Londen is alles duur en dus zijn de ruimtes klein. Op het Royal College of Art zit je met alle studenten op elkaar in een luciferdoosje. Ik zie nu wat voor luxe het is: Product Design in Arnhem met zijn ongelooflijk ruime leslokalen en werkplaatsen en het aanbod van wat grotere studio’s om in te werken in de stad. Dat is iets wat je hier niet hebt. Dat went niet en ik mis het verschrikkelijk.

Website Paula Arntzen

Peter Nijenhuis 04 04 2014