Loading...

Agenda

00000010 00000001 00000111 00000000 00000100 00000001 00010100 00000001 (Big Data)

18-05-2017
Dagelijks worden meer dan 27 miljoen stukken content gedeeld; een waanzinnige hoeveelheid informatie. Wij monitoren al deze ‘big data’ en hebben toegang tot meer gegevens dan ooit te voren. Wat kunnen wij hiermee en hoe maak je dit inzichtelijk? Wie gaat er over deze data? En welke data staan wij ongemerkt af? 

Taaltechnoloog Florian Kunneman (Radboud Universiteit) doet onderzoek naar emoties in tweets en leert computers om die emoties automatisch te herkennen. De computer kan miljoenen tweets lezen en daarin nieuwswaardige gebeurtenissen zien aankomen en emoties herkennen die deze gebeurtenissen oproepen.

Ontwerper & dataspecialist Gert Franke (CleverFranke) ontwikkelde samen met de Universiteit van Sheffield en Migration Observatory Oxford het project “Migration in the census and in the news” gericht om inzicht te krijgen in hoe ‘leken’ big-datavisualisaties interpreteren. Het project ontving een nominatie voor een Dutch Design Award.

Information designer Karin Schwandt vertelt over het inzichtelijk maken van ‘big data’. Zij maakte de afgelopen tien jaar ruim tweeduizend infographics en interactieve visualisaties voor (nieuws)media, bedrijven en overheid. 

Datajournalist & information designer Frédérik Ruys (Vizualism) is samensteller van het boek ‘Infographics in Nederland’. Frédérik werkte samen met Jasper Koning aan de datavisualisatie en interactieve kaarten voor het VPRO programma ‘Nederland van Boven’.

Datum: donderdag 18 mei
Aanvang: 20.00 uur (zaal open 19.30)
Locatie: Showroom Arnhem, Langstraat 20

Entree: € 8,00 (studenten €3, Studenten HAN-IPO en OPA members/familie gratis)
www.o-p-a.nl / info@o-p-a.nl 

Subsidie: Stimuleringsfonds Creatieve Industrie
Sponsor: HAN-ipo, DPN Rikken Print, Antalis
Ontwerp: Dana Dijkgraaf

terug »