Loading...

Blog

STUKK DESIGN: VERHALEN VERTALEN

22-12-2017
Grafisch ontwerpers Kim Waterlander en Marjanne Kuipers vormen samen Stukk Design - een studio voor research en graphic design. Ze ontmoetten elkaar tijdens de studie Graphic Design aan ArtEZ  en ondanks verschillende keuzes in de minor en specialisatie delen ze dezelfde opvatting over ontwerpen. Vanaf dat moment hebben ze altijd samengewerkt. Samenwerken is voor Stukk Design heel belangrijk: door constant elkaars ontwerpen te bediscussiëren en bespreken, versterken ze elkaar. Sinds een jaar werken ze fulltime aan verschillende projecten - waaronder de poster en flyer voor Een Goed Boek 2017.

Analyseren en reageren 
"Het is altijd lastig om van jezelf te zeggen wat je stijl is. Gelukkig zien de mensen om ons heen dat wel. Verrassend, systematisch, conceptueel, typografisch, verzorgd en tactiel zijn termen die vaak genoemd worden. Laatst noemde iemand ons werk technisch; een woord waarmee we ons werk nooit zouden beschrijven, omdat ons werk vaak handmatig en analoog is. Door de terugkerende systematiek, die we zowel digitaal als analoog toepassen in projecten, kan ons werk technisch ogen.
Wij zijn gespecialiseerd in het vertalen van verhalen. Verhalen van opdrachtgevers of verhalen die we zelf ontdekken, vertalen we graag in een bijzonder uitgesproken ontwerp. Dit kan een visuele identiteit (huisstijl) zijn, maar ook een expositie, een boek of een kunstproject. 

We analyseren en reageren constant op onze leefomgeving. In onze projecten proberen we bijvoorbeeld veranderingen in een wijk weer te geven of de verdwijning van een type geschiedenis in Nederland aan te kaarten. We laten ons publiek op een andere manier kijken naar hun omgeving. We laten ze herinneren aan dat wat er was, waardoor we bewustzijn creëren. De uitkomst biedt nieuwe perspectieven die leiden tot discussies.

Verhalen van opdrachtgevers of verhalen die we zelf ontdekken, vertalen we graag in een bijzonder uitgesproken ontwerp.


Zo geven we in ons meest recente onderzoeks- en kunstproject // Identity Under Construction //, de veranderingen in de Kolenkitbuurt van Amsterdam weer. Hiervoor hebben we uitgebreid onderzoek gedaan naar de veranderende identiteit van deze wijk. De wijk is in tien jaar sterk veranderd en wij vroegen ons af hoe bewoners en werknemers in de wijk kijken naar de wijk.  Door in gesprek te gaan met de bewoners en de mensen die er werken, is de vormgeving van de identiteit tot stand gekomen. De verscheidenheid in persoonlijke verhalen en het overeenkomen van kenmerkende begrippen over de buurt, zorgen voor het ontwerp van patronen. De verschillende verhalen zijn gebundeld in een publicatie. 

Momenteel geven we de identiteit van de Kolenkitbuurt terug door middel van houten panelen die hangen aan bouwhekken in de wijk. Verschillende quotes uit de verhalen van de publicatie zijn hier te lezen en roepen discussie op door de tegenstrijdigheid ervan. Dit terwijl je achter de bouwhekken de buurt fysiek ziet veranderen.

Concept en experiment
Wij denken dat je inhoud niet los van de vorm kan zien. Een ontwerp ontstaat altijd vanuit een verhaal, een idee of een ontwerpvraag die we vertalen naar een ontwerp. Het onderzoeken van deze inhoud is een experimentele zoektocht naar vernieuwing. Soms proberen we te ontwerpen zonder inhoudelijk concept, maar vervolgens ontkom je er niet aan om dit toch toe te voegen aan je ontwerp. Zo zie je dat het concept een gevolg kan zijn van een experiment, of andersom.  
 
Een Goed Boek
Het ontwerp van de posters, wikkels en flyer voor Een Goed Boek 2017 is ontstaan uit een visueel experiment. We wilden een bijzondere representatie maken van de 10 geselecteerde boeken die werden gepresenteerd tijdens deze avond. We hebben de hoogte, de breedte en de dikte van de boeken in kaart gebracht en deze verhoudingen vertaald op de poster. De strepen in het ontwerp staan voor de dikte van de ruggen van de boeken, waarbij het totale beeld boeken op een boekenplank representeert. De afbeeldingen van de boek-representaties op het ontwerp komen letterlijk uit de boeken zelf.

Wij werken altijd met eigenzinnige materialen en druktechnieken. Een Goed Boek is eigenlijk een boeken-feest. Daarom hebben we gekozen voor goudkleurig papier. Misschien was de titel ‘Een Goud Boek’ ook mooi geweest! Daarnaast hebben we gekozen om het ontwerp te zeefdrukken. Deze techniek maakt het ontwerp meer gelaagd, omdat je laag over laag kan drukken. Je ziet, ruikt en voelt het. Daarnaast kan je gebruik maken van bijzonder kleuren, die je niet kan bereiken met digitaal drukwerk. Op deze manier kwam de identiteit voor het feestje Een Goed Boek 2017 goed tot zijn recht.


Misschien was de titel ‘Een Goud Boek’ ook mooi geweest!

 
Kunstwereld

Wij hebben met Stukk Design de grote droom om kunst te integreren in onze grafische wereld en andersom. We willen niets liever dan samenwerken met musea, toonaangevende kunstenaars en ontwerpers uit meerdere disciplines. Onze droom is om een bijzondere tentoonstelling te ontwerpen waarbij al onze expertises naar boven komen. Denk hierbij aan het meedenken over de inhoud van de tentoonstelling, de naam, de verdieping in de kunstenaars/ontwerpers. Verder het ontwerpen van de tentoonstelling zoals het interieur, de posters, de catalogus, de plattegrond en de website. Dit vinden wij heel interessant, omdat je dan het complete verhaal van de tentoonstelling mag en kan vertalen in een divers en dynamisch ontwerp.

Tot slot:  we zitten nu middenin een proces om onze studio te professionaliseren onder de naam: Stukk Design, een studio voor research en graphic design. Onze website wordt in het nieuwe jaar gelanceerd. Dus houdt 'm in de gaten!"

www.stukkdesign.nl

terug »