Loading...

blog

Voor OPA interviewt Peter Nijenhuis (schrijver van o.a.
De Wereld Werkt in Arnhem) regelmatig ontwerpers die een connectie hebben met Arnhem.

TEUN TIMMERMANS: IK KAN HIER GEEN KLETSPRAATJES VERKOPEN

06-03-2017
TEUN TIMMERMANS: IK KAN HIER GEEN KLETSPRAATJES VERKOPEN

Teun Timmermans (Balgoij 1986) studeerde in 2014 af aan de Afdeling Industrieel Product Ontwerpen (IPO) van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en begon een fietsenmakerij: Timmersmans Fietsen, een eenmansbedrijf nu gevestigd in het Nijmeegse Honigcomplex.
 
Peter Nijenhuis: Wat voor fietsen maak je?
Teun Timmermans: Ik bouw fietsen naar de wensen van klanten: custom built, zoals dat heet. Ik recycle bij voorkeur oude frames en accessoires, zoals kettingbeschermers en verlichtingen. De velgen, spaken en het loopwerk van mijn fietsen zijn meestal nieuw.

"Ik koop veel in, maar als ik het niet kan vinden, ontwerp ik mijn onderdelen zelf en laat ze maken."

 
Koop je alles in?
Ik koop veel in, maar als ik het niet kan vinden, ontwerp ik mijn onderdelen zelf en laat ze maken.
 
Gaat het je om schoonheid of functionaliteit?

Het gaat me zowel om schoonheid, functionaliteit als prijs. Vroeger, dat wil zeggen voor en na de Tweede Wereldoorlog, werden overal in de wereld hele bijzondere fietsen gemaakt. Hier staat bijvoorbeeld een oude Franse fiets. De spatborden zijn gehamerd, waardoor een mooi reliëf ontstond. Dat kom je niet zo vaak tegen. De kettingbeschermer heeft de vorm van een vogelvleugel en de lampjes lijken Art Deco. Zoiets gooi je niet weg. Je wilt het hergebruiken. De velgen, de spaken en het loopwerk van oude fietsen zijn daarentegen niet veel soeps. Velgen en loopwerk zoals ze tegenwoordig worden gemaakt zijn stukken beter en geavanceerder. Omdat ik hecht aan functionaliteit en vrijheid van onderhoud, combineer ik oude frames en accessoires met de goede spullen van nu. Als je dat wilt als klant vervang ik je ketting door een tandriem. Dat is een band van polyurethaan met een koolstofvezel zodat de riem niet uitrekt. Zo'n tandriem hoef je niet te smeren en niet na te spannen. En als je helemaal geen ketting wilt, kan ik een cardanfiets voor je bouwen, een fiets met een aandrijfas in plaats van een ketting. Je kunt hier komen en zeggen ik wil een fiets met een vintage Frans frame, een hedendaagse Duitse versnellingsnaaf en Japanse remmen in een bijzondere groene kleur die glanst of mat is. Zo'n fiets wil ik je dan voor een betaalbare prijs kunnen aanbieden. Mijn goedkoopste fiets, een basic, heb je voor €700,- en voor de duurste vraag ik iets van €2500, -
 
Waar ben je in 2016 vooral mee bezig geweest?
Ik heb veel tijd besteed aan het verbeteren van mijn technische vaardigheden en het aanschaffen van gereedschappen. Ik heb het geluk dat ik hier in Nijmegen veel mensen ken die op technisch gebied goed op de hoogte zijn. Ik ken bijvoorbeeld iemand die lascursussen geeft en daar ook alles van weet. Daar heb ik veel aan gehad bij het onder de knie krijgen van het TIG-lassen.
 

"Ik zal een klant een fiets met vierendertig versnellingen sterk ontraden. Dat is totaal overbodig in Nederland."


Waar was je in 2016 het meeste tijd mee kwijt?
Met mijn klanten. Ik word bekender en krijg meer klanten die op het gebied van fietsen van alles hebben geprobeerd en veel van fietsen weten. Die mensen maak je niets wijs. Ik kan hier geen kletspraatjes gaan ophangen, want daar trappen ze niet in. Daar komt bij dat ik ook mijn principes heb. Ik zal een klant een fiets met vierendertig versnellingen sterk ontraden. Dat is totaal overbodig in Nederland. Een derailleur plaats ik ook niet zomaar Er hoeft maar weinig te gebeuren en je beschadigt zo'n ding. Dat moet je uitleggen. Goed overleg met je klanten kost tijd.
 
Vertellen andere fietsenmakers wel kletspraatjes?

Dat is niet aardig om te zeggen. Laat ik het erop houden dat veel fietsenmakers een probleem hebben omdat ze zowel verkopen als repareren. De fietsen die ze verkopen zijn niet zelden van producenten die op prijs concurreren. De problemen die de klant met zulke fietsen krijgt, moet de fietsenmaker als reparateur weer oplossen. Daar krijg je ongemakkelijke situaties van en kletspraat om dat toe te dekken.
 
Laten we ons in gedachten verplaatsen naar 31 december 2017. Wat heb je op die dag in het beste geval voor elkaar gekregen?

Ik heb in 2016 veel werk verzet om de bedrijfsruimte die ik deel met twee andere fietsenmakers goed in te richten. Ik ben bijzonder blij dat mijn bedrijf in deze opzet levensvatbaar is gebleken. Dus ik wou in 2017 gewoon maar doorgaan met zoals het nu loopt.
 
Wordt 2017 een moeizaam jaar of juist niet?

Het jaar 2016 was niet moeizaam, maar het was wel hollen of stilstaan. De ene maand een of twee klanten en de volgende maand een heleboel die ook nog snel hun nieuwe fiets wilden hebben. Ik hoop dat dat in 2017 wat gelijkmatiger gaat.
 
Wat ga je in 2017 minder doen?

Ik weet het niet. Ik heb tot nu toe overal plezier in.
 
Wat ga je beslist meer doen?
Toen ik studeerde aan de HAN bouwde ik als hobby al fietsen die ik verkocht via Marktplaats. Het ging een beetje om het geld, maar vooral om het plezier. Ik hoefde me nergens iets van aan te trekken. Ik kon dingen doen die ik zelf mooi en technisch interessant vond. Dat wil ik in 2017 weer meer gaan doen. Want ik weet inmiddels dat er klanten zijn die zulke fietsen willen hebben.
 
Website van Timmermans Fietsen: http://www.timmermansfietsen.nl/
 

terug »