Loading...

Blog

Thorwald ter Kulve (2013-2015)

VOORZICHTIGER

Thorwald ter Kulve (Amsterdam 1990) studeerde in 2012 af aan de afdeling Product Design van ArtEZ in Arnhem. Na een jaar werken als zelfstandig ontwerper meldde hij zich in 2013 aan bij de Royal Academy of Art, afdeling Design Products.

Peter Nijenhuis: Bij welk studieplatform heb je je aangesloten en wat doen de studenten van dat platform?
Thorwald ter Kulve: Ik koos voor platform 8. Platform 8 werkt aan een sterke groep waarbinnen een stevige discussie over het vak kan worden gevoerd. In het platform zitten studenten uit de Verenigde Staten, China, Israel, Frankrijk, Duitsland en IJsland, 11 in totaal. Één dag in de week komen we bij elkaar om onder leiding van onze docenten, Gabriel Klasmer en Stuart Bannocks, te discussiëren. Qua achtergrond, ervaring en benadering zijn de studenten van platform 8 mischien wel verschillend te noemen. Wat ons verbindt, is dat we als individuen in dezelfde tijd leven en ons bezighouden met dezelfde vragen.

Peter Nijenhuis: Welke vragen?
Thorwald ter Kulve: Dat zijn vragen met betrekking tot het verschil tussen design en kunst. De tijdelijkheid van dingen is een andere kwestie die steeds ter sprake komt. We hebben het veel over waardesystemen, hoe die van invloed zijn of niet en hoe ze elkaar tegenspreken of juist versterken. Verlangen is ook een onderwerp, net als de ready made. De discussies gaan weleens erg ver. Het gaat niet alleen over grote kwesties, maar ook over hoe je zo’n grote kwestie bij wijze van spreken via een detail zou kunnen vertellen. Of het gaat over de vraag wat nu, op dit moment, de echt relevante vragen zijn om over na te denken en welk medium daar dan het meest geschikt voor zou zijn. Dat is wel eens verlammend. Ik heb soms geen zin meer om te praten en vragen stellen. Ik wil dan gewoon iets met mijn handen doen. Het hoort erbij, denk ik, althans voor mij is dat zo. Af en toe moet je helemaal in de knoop zitten om een stap te maken.

Gelukkig doen we ook veel andere dingen. We werken samen aan projecten. Een project dat ik onlangs heb afgerond is het schrijven van een voorstel voor een workshop over de toekomst bestemd voor kinderen van een basisschool in Kent, net onder Londen. Een ander project was het schrijven van een voorstel voor een workshop over de levenscyclus van producten. Dat producten hun relevantie verliezen door het op de markt verschijnen van andere producten, weten we. Maar hoe zou je dat kunnen sturen of versnellen? En als dat mogelijk is en gebeurt, wat zou je dan kunnen doen met alle irrelevant geworden producten? Zo’n scenario kun je niet alleen op producten, maar ook op steden of distributienetwerken projecteren.

Peter Nijenhuis: Is studeren aan het Royal College heel anders dan studeren in Arnhem?
Thor ter Kulve: Je moet het niet overdrijven, maar verschil is er natuurlijk wel. In Londen is ongeveer hetzelfde percentage van de bevolking bezig met design als in Arnhem, maar dat zijn in Londen wel een hele hoop mensen meer. Er wordt hier grondig over het vak nagedacht en gediscussieerd en op heel uiteenlopende manieren. Als nadenken over het vak je ambitie is, dan is de RCA de plek waar je moet zijn. Maar als je met die theoretische benadering niet zoveel hebt, dan is daar ook ruimte voor. Wat me hier keer op keer treft is de tolerantie. Discussies worden hier niet dichtgetimmerd. Men heeft er altijd oog voor dat een andere opvatting of benadering mogelijk is, of op termijn mogelijk zou kunnen zijn, en dat het open houden van zaken waarde heeft. Ik denk dat ik hier voorzichtiger ben geworden. Ik neem niet meer zomaar een stelling in. Zeggen dat je er nog niet aan toe bent om een oordeel te hebben, is hier trouwens ook mogelijk.

Peter Nijenhuis: je bent onder andere bezig met het schrijven van een zogenaamde ‘thesis’ die je in oktober moet inleveren. Waar gaat die over?
Thorwald ter Kulve: In Londen en elders in de wereld zie je dat de openbare ruimte steeds meer wordt ingericht om optimaal beschermd te zijn tegen terroristische aanslagen. Overal staan paaltjes en hangen camera’s. Er is een strikt beleid wat betreft straatmeubilair en wat je wel en niet op straat en in de ondergrondse mag doen. De openbare ruimte en met name het openbaar vervoer worden daardoor steriel en een beetje inhumaan. De vraag waar ik me in mijn thesis mee bezig wil houden, is waar die ontwikkeling mogelijk heen gaat en wat voor houding je daar tegenover zou kunnen innemen. Ik denk na over hoe ik mijn eigen ervaringen kan combineren met andere bronnen.

Peter Nijenhuis: Heb je het druk?
Thorwald ter Kulve: Ik maak het me druk. Dat hoeft hier overigens niet, maar er is veel te doen. Je kunt op de RCA elke avond naar een schitterende lezing. Biologen, neuropsychologen, vooraanstaande kunstenaars, de RCA biedt het allemaal aan. Als je daar, zoals ik, gebruik van wilt maken, dan heb je het natuurlijk wel druk.

Website Thorwald ter Kulve

Peter Nijenhuis 04 04 2014

terug »